Zrozumieć – uzależnienie

Cel:

  • Zrozumienie natury uzależnień.
  • Rozpoznanie czynników ryzyka i symptomów uzależnienia.
  • Nauka skutecznych strategii zarządzania uzależnieniem.

Czas trwania: 2 godz

Cena 1000 zł 2×45 min

Dwóch prowadzących

Materiały:

  • Tablica lub flipchart
  • Pisaki/markery
  • Karty indeksowe lub kartki papieru
  • Laptop lub projektor do prezentacji multimedialnej (opcjonalnie)
  • Materiały informacyjne o różnych rodzajach uzależnień (alkohol, narkotyki, hazard, internet itp.)

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie (10 minut):
    • Przywitanie uczestników i krótkie przedstawienie celów zajęć.
    • Krótka dyskusja na temat definicji uzależnienia i jego różnych form.
  2. Prezentacja (20 minut):
    • Prezentacja multimedialna lub wykład na temat rodzajów uzależnień, ich wpływu na życie jednostki i społeczeństwa oraz czynników ryzyka.
  3. Ćwiczenie 1: „Identyfikacja symptomów” (15 minut):
    • Podział uczestników na grupy.
    • Każda grupa otrzymuje karty indeksowe i prosi się ich o napisanie różnych symptomów uzależnień, które są w stanie zidentyfikować.
    • Po zakończeniu czasu grupy prezentują swoje wyniki reszcie uczestników.
  4. Ćwiczenie 2: „Rozmowa w parach” (20 minut):
    • Uczestnicy dzielą się na pary.
    • Każda para dyskutuje o sytuacjach, w których sami lub ktoś z ich otoczenia mogliby być narażeni na ryzyko uzależnienia.
    • Po zakończeniu czasu każda para dzieli się swoimi wnioskami z resztą grupy.
  5. Podsumowanie i dyskusja (20 minut):
    • Krótka prezentacja podsumowująca główne punkty zajęć.
    • Otwarta dyskusja, w której uczestnicy mogą zadawać pytania, dzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami.
    • Omówienie skutecznych strategii zapobiegania oraz zarządzania uzależnieniem.
  6. Podanie informacji zwrotnej (5 minut):
    • Podziękowanie uczestnikom za udział i podanie informacji o ewentualnych następnych krokach, takich jak dostęp do pomocy specjalistycznej, grup wsparcia itp.

Zakończenie:

  • Podsumowanie najważniejszych punktów zajęć.
  • Zachęta do refleksji i dalszego zgłębiania tematu.
  • Zapewnienie uczestnikom, że dyskusja na temat uzależnienia jest ważna i że istnieją zasoby, które mogą pomóc im zarządzać potencjalnymi problemami.

Dostosowujemy powyższy scenariusz do konkretnych potrzeb grupy oraz dostępnych zasobów. Ważne jest, aby zapewnić uczestnikom możliwość aktywnego uczestnictwa, refleksji i praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy